پايگاه اطلاع رساني فرهنگ و ارتباطات ديني
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
 
 
  • صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران  
  • 1390-09-20 20:12:35  
  • تعداد بازدید : 1262   
  • ارسال به دوستان
  •  
  •  
  • صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران


    صداوسیما به عنوان رسانه ملی ، اطلاع رسانی جامع ، سریع از رویدادهای داخل و خارج کشور را همواره در اولویت قرارداده و با گسترش منابع خبری و برقراری ارتباط با خبرگزاری ها، سایت ها و سامانه های خبری و اطلاع رسانی دنیا گام های بلندی در این زمینه برداشته و سالانه بیش از پنجاه هزار ساعت اخبار و اطلاعات از این رسانه در اختیار مخاطبان داخل و خارج کشور قرار می گیرد.

    صداوسیما به عنوان رسانه ملی ، اطلاع رسانی جامع ، سریع از رویدادهای داخل و خارج کشور را همواره در اولویت قرارداده و با گسترش منابع خبری و برقراری ارتباط با خبرگزاری ها، سایت ها و سامانه های خبری و اطلاع رسانی دنیا گام های بلندی در این زمینه برداشته و سالانه بیش از پنجاه هزار ساعت اخبار و اطلاعات از این رسانه در اختیار مخاطبان داخل و خارج کشور قرار می گیرد.

    دفاتر خبری صدا و سیما در خارج از کشور هم با خبرگزاری های بزرگ دنیا در ارتباط بوده و تازه ترین و مهم ترین اخبار جهان را در اختیار بخش خبر و اطلاع رسانی صداوسیما قرار می دهند . شبکه خبر با ماموریت پوشش فراگیر اخبار داخلی وخارجی در سطح کشور و جهان ، سالانه بیش از سه هزار ساعت برنامه با موضوعات خبری سیاسی – اقتصادی – اجتماعی معارف و... پخش می کند و باشگاه خبرنگاران جوان نیز که با هدف ایجاد اشتیاق وانگیزه در نسل جوان و بهره گیری مطلوب از استعدادهای آنان در حرفه خبرنگاری راه اندازی شده است ، سالانه بیش از250 هزار فقره خبرو گزارش تهیه می کند . شبکه جهانی العالم و شبکه پرس تی وی با هدف اطلاع رسانی بین المللی ایجاد شده و سعی دارد آخرین اطلاعات و اخبار ایران و جهان را به صورت 24 ساعته به زبان های عربی و انگلیسی در بیشتر کشورهای جهان در اختیار مخاطبان قرار دهد.

    آغاز کار رادیو و تلویزیون

    رادیو

    تاسیس رادیو در ایران با تلگراف یا بی سیم ارتباط داشته است و نخستین دستگاه بی سیم در سال 1305 شروع به کار کرد. در سال 1317 سازمانی به نام پرورش افکار تاسیس شد و کمیسیونی در این سازمان بنام «رادیو» موظف بود ضمن پخش منظم اخبار و موسیقی ، برنامه هائی برای پرورش افکار عمومی تنظیم کند. اولین فرستنده رادیو در چهارم اردیبهشت ماه 1319 با فرستنده ای با قدرت 20 کیلو وات ، موج کوتاه و یک فرستنده دوکیلو واتی موج متوسط با روزانه 5 ساعت برنامه در محل بی سیم قصر ، (وزارت فناوری و ارتباطات کنونی واقع در خیابان شریعتی) آغاز بکار کرد. امروز در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پخش برنامه های متنوع از فرستنده های پرقدرت نصب شده در تهران با نام : شبکه سراسری رادیوایران ، تهران ، فرهنگ ، جوان ، ورزش ، قرآن ، معارف ، سلامت ، پیام ، گفتگو، صدای آشنا ورادیو تجارت (به عنوان آخرین شبکه رادیویی که در پایان مهر ماه 86 راه اندازی شد) که هریک اهداف و ماموریت ویژه خود را در پیام رسانی به مخاطبان برعهده دارند ، در 32 مرکز استانی و برخی از شهرها نیز فرستنده های محلی و استانی برنامه ها و اخبار ویژه منطقه ای و محلی را در اختیار مخاطبان قرار می دهند. همچنین امروز رادیوهای برون مرزی به بیش از 30 زبان و گویش مختلف (انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی ، روسی ، اسپانیایی ، آلبانی ، بوسنیایی ، ایتالیایی ، ترکی ، ارمنی ، هندی ، ژاپنی ، اردو، چینی و.....)اخبار و برنامه های متنوع و ویژه ای را به وقت کشورهای اروپا ، آمریکا ، آسیا و آفریقا که نصب نخستین فرستنده ویژه خارج از کشور به سال 1325 باز می گردد ، پخش می کنند.

    صدا و سیما علاوه بر اطلاع رسانی و ارائه پیام به مخاطبان از طریق شبکه های صداوسیما و بیش از یکصد پایگاه اطلاع رسانی الکترونیکی ، از امکانات و ظرفیت های رسانه ای مکتوب نیزاستفاده می کند. ودر بخش رسانه های مجازی و الکترونیکی دارای یک پایگاه اصلی اینترنتی تحت عنوان irib.ir (سایت حاضر) می باشد که در زیر شاخه های آن هریک از شبکه های صداوسیما به تولید و انتشار محتوا در شبکه جهانی اینترنت پرداخته اند. 8 شبکه تلویزیونی داخلی12 شبکه رادیویی داخلی و 27 شبکه برون مرزی، و 6 شبکه ماهواره ای به زبا ن های مختلف هر کدام به طور جداگانه دارای سایت اختصاصی بوده و اطلاعات در قالب های نوشتار، فایل های صوتی و تصویری، پخش مستقیم شبکه ها آرشیو شبکه ها و.... را ارائه می دهند.

    همچنین علاوه بر وجود سایت تمامی شبکه های صداوسیما، اطلاعات بسیار جامعی در زمینه های مذهبی (قرآن و عترت، حج و زیارت ، نماز و نیایش و ...)، پزشکی ، آموزشی، ادبی ، سیاسی، علمی ، فن آوری، موسیقیایی، اخبار و اطلاع رسانی و... در زیر سایت irib قابل دسترسی می باشد.

    سایت irib به همراه تمامی زیر سایت هایش در حال حاضر یکی از بزرگترین و پر مراجعه ترین سایت های ایرانی قلمداد می شود.

    در بخش رسانه های مکتوب روزنامه جام جم با تیراژ بیش از 450 هزار نسخه در روز در اختیار مخاطبان است و جام جم آنلاین نیز امکان دسترسی سریع و آسان را برای مخاطبان به محتوای روزنامه را از طریق اینترنت فراهم کرده است. بخش دیگری از رسانه های مکتوب صداوسیما به صورت مجله و کتاب از سوی انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی با ماموریت نشر آثار و منابع ارزشمند دینی ، معارفی و اسلامی وانتشارات سروش باانتشار مجله های: هفته نامه سروش ، هفته نامه سروش جوان ، ماهنامه سروش نوجوان ، ماهنامه سروش کودکان و فصلنامه سروش اندیشه ، در اختیار مخاطبان قرار دارد ونشر این آثار و چاپ کتاب ها و متون تحقیقی و پژوهشی دینی علمی و اجتماعی نقش موثری در پشتیبانی محتوائی برنامه های صداوسیما داشته وراهنمای مفیدی برای نویسندگان و برنامه سازان است تا در کنار منابع و ماخذ دیگر محتوای برنامه ها را غنی تر سازند.

    همچنین علاوه بر وجود سایت تمامی شبکه هاس صداوسیما، اطلاعات بسیار جالبی در زمینه های مذهبی (قرآن و عترت، حج و زیارت، نماز و نیایش و....) پزشکی ، آموزشی، ادبی، سیاسی، علمی ، فناوری، موسیقیایی، اخبارو اطلاع رسانی و.... در سایت irib قابل دسترسی می باشد.

    اصول عام و کلی قانون خطی مشی برنامه های سازمان

    ماده 1- حاکمیت اسلام بر کلیه برنامه ها و پرهیز از پخش برنامه هایی که مخالف معیارهای اسلامی باشد.

    ماده 2- حاکمیت روح انقلاب و قانون اساسی بر کلیه برنامه ها که در شعار استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی متبلور است.

    ماده3- تحقق بخشیدن به بینش مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه در تمامی ابعاد آن در برنامه های رادیو و تلویزیون در جهت اجرای اصول یاد شده .

    ماده 4- زمینه سازی برای رسیدن به خود کفایی و تحقق کامل سیاست مستقل نه شرقی نه غربی در همه ابعاد سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و فرهنگی آن در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی .

    ماده 5- صداوسیما باید به مثابه یک دانشگاه عمومی به گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینه های گوناگون مکتبی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و نظامی کمک نماید.

    ماده 6- ارج نهادن به حیثیت انسانی افراد و پرهیز از هتک حرمت آنان طبق ضوابط اسلامی.

    ماده 7- صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران متعلق به تمامی ملت است و باید منعکس کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد . بدیهی است که در این میان تکیه اصلی باید بر اکثریتهای اعتقادی (مسلمانان )، اقتصادی (مستضعفان ) و سنی (کودکان و نوجوانان) باشد.

    ماده 8- به موجب آیه شریفه ( واعتصموا به حبل ا... جمیعاًِ و لا تفرقوا ) حرکت اصلی صداوسیما باید در جهت تقویت وحدت ، الفت و انسجام هرچه بیشتر جامعه و بر حذر داشتن مردم از پراکندگی و تفرقه باشد.

    ماده 9- پذیرش انتقادها و نظرهای سازنده مردم و ایجاد رابطه متقابل با جامعه و منظور داشتن این وسیله به صورت جزئی از کل نظام اجتماعی جهت غنی کردن برنامه ها و نفی تأثیر یک جانبه.

    ماده 10- سازمان موظف است به منظور نفوذ در اندیشه واحساس جامعه ، پیام خود را حتی الامکان با استفاده از بیان غیر مستقیم و در قالب های جذاب هنری ، متناسب با احوال و روحیات اقشار مختلف جامعه عرضه نماید.

    ماده 11- تلاش در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی و بارور ساختن خلاقیت های فکری و هنری.

    ماده 12- تقویت روحیه امید ، اعتماد ، تلاش ، ایثار، استقامت در جامعه و توجه به نیازهای روحی و معنوی مردم.

    ماده 13- گسترش و توزیع عادلانه پوشش صدا و تصویر با توجه به اولویت های فرهنگی، سیاسی و جغرافیایی.

    ماده 14- زمینه سازی برای سرعت بخشیدن به اجرای برنامه های قوای سه گانه کشور.

    ماده 15- صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران زبان گویای ملت و چشم و گوش حساس کشور است ، از این رو وظیفه دارد خواست ها ، نیازها و مشکلات مردم را به اطلاع مسئولین برساند و مردم را در جریان کامل فعالیت ها ، برنامه ها، پیشرفت ها و مشکلات نهادهای قانونی کشور قرار دهد و در جهت برقراری تفاهم و ارتباط هر چه عمیق تر مسئولین و اقشار مختلف مردم تلاش نماید.

    شرکت ها و موسسات وابسته

    سیما فیلم

    مأموریت ها:

    1- تولید محصولات تصویری فاخر در قالب فیلم سینمایی ، داستانی ، مستند ، تئاتر و سایر ساختارهای تصویری با تأکید بر ارزش ها ، فرهنگ ، هنر و تمدن اسلامی ایران.

    2- بازاریابی و فروش خدمات برنامه سازی و محصولات لابراتوری و تصویری سازمان به داخل و خارج کشور.

    3- فراهم ساختن زمینه ها و شرایط مساعد برای حمایت مادی و معنوی دست اندرکاران صنعت تصویر در کشور و ایجاد تسهیلات لازم به منظور مشارکت فعال تر نهادها و سازمان ها درفرایند های برنامه سازی.

    4- مشارکت درساماندهی منابع موثر در صنعت تصویر کشور و پشتیبانی کمی و کیفی وارتقاء سطح بینش و تخصص نیروی انسانی درگیر در صنعت هنرهای تصویری کشور.

    شرکت تکتا

    تاسیس 1356

    شرکت تحقیق و تولید وسایل الکترونیکی

    هدف:

    1- تامین نیازمندیهای فنی – ساخت فرستنده های رادیویی و تلویزیونی ، در جهت خودکفائی.

    2- فن آوری و تکمیل تحقیقات در زمینه سیستم های دیجیتال و تولید تجهیزات مورد نیاز برای سازمان صداوسیما

    سیما چوب

    تاسیس سال 1356

    وظایف:

    1- ساخت و تجهیز کامل مبلمان و دکوراسیون ساختمان های اداری و سالن های همایش به سفارش سازمان و سایر دستگاه ها.

    2- طراحی و تجهیز کامل سالن های ویژه کنفرانس با دیوارهای ایزوله صدا و تزئینی ، سقف سازی ضد صدا و تزئینی ، نورپردازی عمومی و تخصصی سالن و سن ، کف سالن ، پرده ها ، تأسیسات ، برق و ....

    3- طراحی و تولید و نصب انواع صندلی های اداری وصندلی های ویژه سالن های همایش در مدل های ثابت ، گردان ، دارای دسته تحریر ، قابل تجهیز به سیستم ترجمه همزمان و انواع میزهای کنفرانس ، مبلمان اداری و منزل.

    4- طراحی و تولید و نصب انواع دیوارهای جدا کننده (پارتیشن ) با آلومینیوم ، چوب و....

    ساراتل

    تاسیس سال 1356

    اهداف:

    1- تلاش برای رسیدن به حد بالایی از کیفیت تولیدات واستاندارهای بین المللی ساختمانی

    2- تولیدات ساختمانی منطبق با فرهنگ و نیاز مصرف و مقاوم سازی با استفاده از بهترین صنایع و مصالح ساختمانی جهت پایین آوردن ضایعات تا حد صفر.

    انتشارات سروش

    انتشارات سروش در آغاز با نام "تماشا" فعالیت خود را باتولید مجله تماشا دراسفندماه 1349 آغاز نمود.بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نام "تماشا" به "سروش" تغییر یافت ، از خرداد ماه 1356 و از شماره 395 مجله تماشا رسما با نام "سروش" و با آرم جدید در سبد خرید خانوارهای فرهنگ دوست ایران زمین قرار گرفت. فعالیت فرهنگی انتشارات سروش تنها منحصر به انتشار مجلات سروش نبوده بلکه با تألیف ، ترجمه ، چاپ وانتشار ، کتب و آثار علمی – آموزشی و فرهنگی در حوزه های: ادبیات ، فرهنگ و هنر اصیل اسلامی و ایرانی ، علوم محض و کاربردی ، علوم اجتماعی و ارتباطات و سایر علوم و معارف مرتبط با اهداف و ماموریت های سازمان و دستاوردهای انقلاب اسلامی به زبانهای فارسی و سایر زبانهای دیگر همت گماشته و ماحصل آن انتخاب چندین دروه انتشارات سروش به عنوان ناشر برگزیده در خلال سالهای 75و76و78 می باشد . تدوین و تولید کتب گرانقدر و وزین مانند قانون در طب شیخ الرئیس ابوعلی سینا ، قرآن کریم ، شاهنامه بایسنغوری، کشف المحجوب هجویری و دوره کامل "تاریخ فلسفه کاپلستون " ، " حافظ"و"فرهنگ آثار " ، چاپ ونشر کتب و مجلات تخصصی و عمومی به صورت هفته نامه ، ماهنامه ، فصلنامه ، سالنامه ، تهیه ، تدوین ، چاپ و تکثیر متون برنامه های صداوسیما از قبیل فیلمنامه ، نمایشنامه ، به صورت کتاب و یا در داخل مجله ، طراحی ، تولید و چاپ پوستر ، بروشور ، فرم های اداری و دفتری و... مورد نیاز سازمان از دیگر فعالیت های این مجموعه انتشاراتی به شمار می رود.

    سروش رسانه:

    تاسیس سال 1381

    اهداف و فعالیت ها:

    1- تشکیل ستاد کارشناسی و مشورتی جهت تهیه طرح جامع و ساختار شبکه و تامین ظرفیت فضایی با بنیه اینترنتی .

    2- کارشناسی و هماهنگی ، تامین تجهیزات و تامین محل پایگاه های اطلاع رسانی شبکه تعاملی در شهرهای مورد نظر.

    3- کارشناسی و تهیه واجرای طرح ارتباطی wirelessبین مراکز و پایگاه ها و نصب تجهیزات ماهواره ای به منظور برقراری ارتباط با اینترنت جهانی.

    4- تهیه طرح سیستم های ارتباط عمومی مخابراتی (فیبر نوری و خطوط (E1 و نصب تجهیزات رایانه ای در پایگاه ها.

    شرکت صوتی و تصویری سروش

    تاسیس سال 1336

    اهداف و فعالیت ها:

    1- تولید آگهی های تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی بر اساس اصول فنی و محتوایی اعلام شده از سوی سازمان.

    2- تولید ، تکثیر و عرضه آثار دیداری سروش ، سروش سیما و اینترنت و نیز پشتیبانی امور بازرگانی صداوسیما

    3- اخذ نمایندگی رسمی چندین شرکت بزرگ خارجی در خاورمیانه و حوزه خلیج فارس

    4- ایجاد 30 دفتر نمایندگی درمراکز استانها باهدف خدمات دهی مشابه.

    5- پذیرش و پخش پیام های بازرگانی و ارائه خدمات لازم به صاحبان پیام های بازرگانی

    6- پاسداری و مراقبت در جهت احقاق حقوق مشتریان و شرکت سروش با رعایت ضوابط و مقررات.

    7- برگزاری نمایشگاه دائمی تجهیزات صوتی و تصویری از آخرین دست آوردهای صوتی و تصویری

    8- طراحی و اجرای پروژه ها و سیستم های حرفه ای صوتی و تصویری استودیوئی و سالن های همایش و نمایش .

    9- استفاده از آخرین دست آوردهای فن آوری دیجیتال در امر تولید محصولات صدا.

    10-ارائه خدمات پس از فروش ، تامین قطعات یدکی ، تعمیرات ، نگهداری ، خدمات آموزشی کاربردی و ارائه مشاور ه های کارشناسی در انتخاب تجهیزات و سیستم های حرفه ای.

    منبع: سایت صدا و سیما

     
    نام :
    نام خانوادگی :
    ایمیل :
     
    متن :
    متوسط امتیاز :
    %0
    تعداد آراء :
    0
    امتیاز شما :