پايگاه اطلاع رساني فرهنگ و ارتباطات ديني
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
 
 
  • معرفي گروه مطالعات فرهنگ و ارتباطات ديني  
  • ارسال به دوستان
  •  
  •  
  • معرفي گروه مطالعات فرهنگ و ارتباطات ديني

    تعريف :

    گروهي است براي تعيين راهبردها و اولويت هاي بازتوليد محتوا در موضوع تبادل فرهنگي و مبارزه با تهاجم فرهنگي بيگانگان وكارآمدتر كردن سازمان در ايجاد ارتباط گسترده، عميق و تأثيرگذار با گروه هاي اجتماعي تأثيرگزار،تشكل هاي ديني و مخاطبان عمومي.علاوه بر آن دستيابي به نظريه ي جامع و مانع در تبليغ اسلامي با مطالعه وپژوهش ژرف در باب چشم انداز كلي ارتباطات اسلامي ميسّر است .
    وظايف :
    1- مطالعات درون شيعي با هدف دستيابي به نظريه پردازي در باب ارتباطات و تبليغات اسلامي، با عطف  توجه به دانش هاي حوزه هاي جامعه شناسي دين، جامعه شناسي فرهنگي ايران ، انسان شناسي ديني و فرهنگي ايران و پديدارشناسي ديني .
    2- رصد فرهنگي ارتباطات ديني و ضد ديني ايران از حيث نيروي انساني ، فرآيند پيام آفريني، مخاطب شناسي و پيام هاي فرهنگي و نقد و بررسي امور تأثيرگذار بر فرهنگ ديني.
    3- مطالعات كاربردي در باب مهارت هاي ارتباطات دين محور (ارتباطات خانوادگي، ارتباطات كارمندي،ارتباطات مسجدي، ارتباطات محله اي و قومي، ارتباطات فرهنگي و ... ).
    4- مطالعه و پژوهش در جهت تبادل فرهنگ ايراني و اسلامي با ساير فرهنگ ها.
     برنامه هاي اصلي:
    1- پژوهش در قلمرو فرهنگي با رويكرد به فرهنگ هاي متنوع جامعه ي ايراني جهت ارتقاء سطح بينش مبلغان و كارگزاران فرهنگي.
     2- مديريت پژوهش هاي ناظر بر رصد فرهنگي.
     3- ساماندهي پژوهش هاي ميداني در باب نيازشناسي و محورشناسي تبليغي ، عملكرد مبلغان و
    كارگزاران فرهنگي .
     4- برپايي حلقه هاي نقد فرهنگي در حوزه ي رسانه، فرهنگ عمومي، تبليغات ديني، داستان و رمان.
     5- برپايي دوره هاي تخصصي و كارشناسي ارشد مطالعات فرهنگي و ارتباطات ديني.
     6- انجام پژوهش هاي كاربردي درباره ي شيوه هاي مؤثر تبليغ دين در ميان گروه هاي اجتماعي و اقشارمختلف جامعه.
     7- پژوهش در قلمرو كيفيت روش هاي مؤثر تبليغ دين اسلام در ميان اديان و مذاهب ديگر.
    گروه مطالعات فرهنگ و ارتباطات ديني داراي زير گروه هايي مي باشد که در ادامه مي آيد:
    1- واحد شيوه هاي تبليغ
    2- واحد ارتباطات ديني
    3. واحد نقد رسانه با رويکردهاي فرهنگ ديني